MALABU: Eni, Shell knew of corrupt payments to Nigerian officials — Judge

MALABU: Shell-and-Eni
Shell and Eni photo used to illustrate the story. [Photo credit: THISDAYLIVE]

An Italian judge on Monday affirmed that oil giants, Eni and Royal Dutch Shell, knew that their 2011 purchase of the controversial Malabu oilfield would result in corrupt payments to Nigerian officials.

The judge, Giusy Barbara, also berated Nigerian politicians and officials involved in the controversial deal.

Reuters reported on Monday that the Milan judge made the comment in handing down her reasons for the September conviction of Nigerian Emeka Obi and Italian Gianluca Di Nardo, both middlemen in the OPL 245 deal, for corruption.

Messrs Obi and Di Nardo stood as middlemen in connecting the parties and the transfer of the funds through international bank accounts.

PREMIUM TIMES reported how they were found guilty and sentenced four years each.

The Malabu deal, struck in 2011 under former President Goodluck Jonathan, saw the Nigerian government act as a negotiator in the sale of OPL 245 oil block in offshore Nigerian waters.

Two international oil and gas giants, Royal Dutch Shell and Italian Agip-Eni, paid out about $1.1 billion to Dan Etete, a former Nigerian petroleum minister, who had previously been convicted of money laundering in France.

The payout would later become a subject of a cross-border investigation spanning over six countries.

On Monday, the Italian judge said both oil giants were aware of the corrupt influence of the controversial payments.

“The management of oil companies Eni and Shell … were fully aware of the fact that part of the $1.092 billion paid would have been used to compensate Nigerian public officials who had a role in this matter and who were circling their prey like hungry sharks,” the judge said in her reasoning.


nlng Campaign AD

Ms Barbara also said part of the money was given to some Eni managers.

Both oil giants were yet to react to the new development Monday afternoon.

Earlier in December, details emerged that Russia asked Italy to drop charges against a former ambassador caught up in the long-running Nigerian corruption case. Legal documents showed that authorities in Russia plan to ensure charges against Ednan Agaev, a former ambassador, were dropped.

In November, a report by Global Witness said the Malabu deal reduced Nigeria’s expected revenue by nearly $6 billion.

The group, in its report titled ‘Take the Future’, said the projected lost revenue could fund Nigeria’s combined annual federal health and education budgets twice over.

The report drew on an analysis from leading experts at Resources for Development Consulting commissioned by Global Witness and NGOs HEDA, RE: Common and The Corner House.

The analysis of the contract terms estimated these changes could reduce the Nigerian government’s projected revenue from the oil fields by $5.86 billion over the lifetime of the project when compared to the terms that had applied before the 2011 deal and assuming an oil price of $70 per barrel.


PT Mag Campaign AD

Support PREMIUM TIMES' journalism of integrity and credibility

Good journalism costs a lot of money. Yet only good journalism can ensure the possibility of a good society, an accountable democracy, and a transparent government.

For continued free access to the best investigative journalism in the country we ask you to consider making a modest support to this noble endeavour.

By contributing to PREMIUM TIMES, you are helping to sustain a journalism of relevance and ensuring it remains free and available to all.


NEVER MISS A THING AGAIN! Subscribe to our newsletter

* indicates required


Now available on

  Premium Times Android mobile applicationPremium Times iOS mobile applicationPremium Times blackberry mobile applicationPremium Times windows mobile application

TEXT AD: This space is available for a Text_Ad.. Call Willie on +2347088095401 for more information

All rights reserved. This material and any other material on this platform may not be reproduced, published, broadcast, written or distributed in full or in part, without written permission from PREMIUM TIMES.